Wat je zelf kunt doen tegen overprikkeling

Geplaatst op 23 mei 2020

Overprikkeling is vervelend. Zeker als je er voor het eerst mee te maken hebt of niet zo goed weet wat er eigenlijk met je aan de hand is. Je hersenfunctie lijkt overuren te maken, je bent overgevoelig voor geluid en licht en voelt je moe. Overprikkeld zijn kan te maken hebben met een langdurig hoog stresslevel. Bijvoorbeeld door toedoen van een drukke baan, huishouden of ingrijpende situatie. Kortom, je weet hoe je overprikkeld bent geraakt, maar wat kun je er zelf tegen doen? In dit blog geven we je een aantal praktische tips die je kunnen helpen om de rust weder te laten keren. Niet alleen mentaal, maar zeker ook fysiek.

 

Overprikkeld? 4 tips die je direct toe kunt passen

 

  1. Jouw overprikkeling (h)erkennen

 

In de eerste plaats is het belangrijk om te (h)erkennen dat je overprikkeld bent.  Deze acceptatie zorgt ervoor dat je er daadwerkelijk iets tegen kunt doen. Er is geen reden om je te schamen voor je overprikkeling. Weet dat dit iedereen kan overkomen en dat je overprikkeld mag zijn. Je er tegen verzetten kost alleen maar meer energie. Iets waar je op dit moment al weinig van hebt. Acceptatie is dus de eerste stap die je zet als je jouw overprikkeling zelf te lijf wilt gaan.

 

  1. Omring jezelf met rust

 

Als je overprikkeld bent, dan weet je ook niet meer zo goed wat nou wel of juist niet goed voor je is. Je gedachten lijken een loopje met je te nemen, en ook kiezen voor jezelf is moeilijker dan voorheen. Toch is het belangrijk om nu rust en evenwicht te creëren. Dat doe je door alles waar “moeten” voor staat uit te stellen. Hierbij kun je denken aan sociale verplichtingen, maar ook aan je werk. Rust en ruimte zijn op dit moment van groot belang. Ze vormen de basis voor een goed herstel.

 

  1. Bepaal waardoor jij geprikkeld wordt en sluit deze uit

 

Bij een overprikkeling van je brein, kun je gevoelig zijn voor geluiden, maar ook voor geuren, aanrakingen en licht. Zoek uit waardoor je overprikkeld raakt. Dat kan veroorzaakt worden door invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld geluiden van de straat, maar ook een lamp die te fel schijnt of kleding die onprettig aanvoelt op jouw huid. Experimenteer met wat prettig voelt voor jou. Een donkere kamer zonder geluid of een zonnige ruimte met veel daglicht?

 

  1. Lekker bewegen en gezond eten

 

Bewegen is gezond voor ons fysieke lichaam, maar brengt ook mentale rust. Als je zelf iets wilt doen tegen overprikkeling, dan is bewegen een goed begin.Intensief sporten is echter niet de bedoeling. Daardoor wordt de hersenactiviteit juist geprikkeld. Ga lekker wandelen, hark wat blad in de tuin of trek er op uit met de fiets. Ook het hanteren van een gezond eetpatroon is belangrijk als je overprikkeld bent. Vermijd de inname van teveel suikers door een overdaad aan koolhydraten, maar pas ook op met stimulerende dranken zoals bijvoorbeeld koffie.

 

Ontspanningsoefeningen of een coach bij overprikkeling

 

Ook ontspanningsoefeningen helpen je om de stress in je lichaam te kunnen reduceren en afvloeien. Dit kun je doen aan de hand van meditatie of ademhalingsoefeningen. Weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Neem gerust contact met mij op en vraag naar de mogelijkheden. Ik kan je al (gratis) op weg helpen met een aantal ontspanning- meditatie oefeningen. 

Heb je mijn vorige blogs gemist over overprikkeling...ga dan nog even naar:
https://ikwilvoluitleven.nl/blog/help-ben-ik-overprikkeld

Wil je nooit meer iets missen van Ik wil voluit leven?
Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief & never miss a single blog en nieuwsbrieven met extra oefeningen en ontvang ook nog gratis een e-book 'Hoe je meer haalt uit je wandeling'.  Je ziet de downloadknop voor het e-mailboekje ook hieronder.

Uiteraard kun je altijd uitschrijven voor de nieuwsbrief en inspiratiemails.

 

 

Carin Smeets
Carin Smeets
Als coach en ervaringsdeskundige leer ik je hoe jij je eigen grenzen kunt beschermen. Binnen een paar weken ga jij beter naar je innerlijke zelf luisteren en op een liefdevolle krachtige manier nee zeggen zonder schuldgevoel.

Terug naar blog

Ja, ik wil gemotiveerd en ondersteund worden bij mijn groeiproces naar mijn optimale zelf.