Help, ben ik overprikkeld?

Geplaatst op 22 mei 2020

Heb je het gevoel dat je overprikkeld bent? Dit kan diverse oorzaken hebben. Overprikkeling kan namelijk worden veroorzaakt door zowel interne als externe factoren. Maar wat zijn nou de duidelijke kenmerken van een overprikkeling? En horen ze bij een sensorische, emotionele of cognitieve overprikkeling? In deze blog vertellen we je precies wat de verschillen zijn, hoe ze ontstaan en welke symptomen daarbij horen.

 

De verschillende soorten overprikkeling

 

Als je het vermoeden hebt dat je overprikkeld bent geraakt, dan is het goed om eerst te kunnen bepalen om welke soort overprikkeling het gaat. Want ondervindt je hinder van een cognitieve overprikkeling of heeft deze een emotioneel of sensorisch karakter?

 

Emotioneel

 

Als je last hebt van een emotionele overprikkeling dan kun je jouw gevoelens moeilijk reguleren. Je kunt (te) emotioneel reageren op iets dat iemand anders je vertelt, een gebeurtenis of zelfs een gedachte. Dit kan zich uiten in een huilbui zonder dat je het gevoel hebt verdrietig te zijn. Deze uiting heeft vaak te maken met de oververmoeidheid van je lichaam welke wordt veroorzaakt door de overprikkeling. Zo kun je dus heel heftig reageren op een voorval dat in werkelijkheid helemaal niet zo erg is. Natuurlijk reageert elke persoon anders bij een emotionele overprikkeling. Feit blijft dat een emotionele overprikkeling je flink uit balans kan brengen. Niet alleen mentaal, maar op de langere termijn ook fysiek.

 

Cognitief

 

Veel mensen hebben last van een cognitieve overprikkeling. Logisch, want het wordt veroorzaakt door iets waar we dagelijks aan worden blootgesteld. We hebben het druk en ervaren stress. Als je cognitief overprikkeld bent, dan komt dat bijvoorbeeld door een te volle agenda of een te hoge spanningsboog. Je vergeet om te luisteren naar je lichaam en raakt jezelf als het ware een beetje kwijt. Daardoor negeer je belangrijke signalen. Door niet op de spreekwoordelijke rem te trappen, moet jouw brein te veel informatie verwerken in een te kort tijdsbestek. De hersenfunctie raakt overprikkelt en overbelast. Je bent niet of nauwelijks nog in staat om dingen te onthouden of in je op te nemen. Een cognitieve overprikkeling heeft dus vooral te maken met zaken die we doen, denken én onthouden.

 

Sensorisch of zintuiglijk

 

Als je sensorisch overprikkeld bent, dan heeft dat vooral te maken met jouw zintuigen. Dat is de reden waarom deze vorm ook wel zintuiglijke overprikkeling wordt genoemd. De hersenfunctie heeft moeite met het filteren van de informatie die het moet verwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toonhoogte van geluiden of de hardheid van licht. Een zacht geluidje zou je dus als heel hard kunnen ervaren als je zintuiglijk overprikkeld bent geraakt. Ook televisie kijken of lezen wordt bemoeilijkt. Je kunt zelfs zo erg uit balans raken dat je er lichamelijk ziek van kan worden.

 

Hulp bij overprikkeling?
Leer weer luisteren naar jezelf

 

Overprikkeld zijn is niet leuk. Het belemmert je in wie je wilt zijn als persoon waardoor het ook invloed heeft op jouw kwaliteit van leven én dat van de mensen om je heen. Wil jij de balans weer hervinden en voluit kunnen genieten zonder emotionele belemmeringen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Om je op weg te helpen kan ik je een aantal (gratis) oefeningen toesturen. Stuur een mail naar: ikwilvoluitleven@gmail.com

Wil je persoonlijke begeleiding (online of in mijn praktijk)? Ik ondersteun je graag in jouw persoonlijke groeiproces. Neem ook dan vrijblijvend contact met mij op via de mail.

 

Wil je nooit meer iets missen van Ik wil voluit leven?
Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief & never miss a single blog en nieuwsbrieven met extra oefeningen en ontvang ook nog gratis een e-book 'Hoe je meer haalt uit je wandeling'.  Je ziet de downloadknop voor het e-mailboekje ook hieronder.

Uiteraard kun je altijd uitschrijven voor de nieuwsbrief en inspiratiemails.

Carin Smeets
Carin Smeets
Als coach en ervaringsdeskundige leer ik je hoe jij je eigen grenzen kunt beschermen. Binnen een paar weken ga jij beter naar je innerlijke zelf luisteren en op een liefdevolle krachtige manier nee zeggen zonder schuldgevoel.

Terug naar blog

Ja, ik wil gemotiveerd en ondersteund worden bij mijn groeiproces naar mijn optimale zelf.