Waar komt overprikkeling vandaan?

Geplaatst op 23 mei 2020

Overprikkeling komt voort uit een langdurig teveel aan prikkels en indrukken. Door deze snelle aaneenschakeling slaat ons hoofd letterlijk op hol. Ons zenuwstelsel kan de constante stroom niet aan. Dat heeft tot gevolg dat de prikkels niet op de juiste manier verwerkt worden. Soms wordt er gedacht dat overprikkeling alleen voorkomt bij mensen die hoogsensitief zijn of te maken hebben met niet aangeboren hersenletsel. Dat is niet helemaal waar. Ook als je “normaal” functioneert kun je overprikkeld raken.

 

Hoe ontstaat een overprikkeling?

 

Een teveel aan prikkels kan acuut ontstaan, maar kan ook een meer chronisch karakter hebben. Acute overprikkeling komt vaak voor als je ineens heel veel indrukken te verwerken krijgt. Bijvoorbeeld omdat je dagen achtereen met je neus in een leerboek zit, een druk festival bezoekt of je dagen gewoonweg te vol zijn. Deze constante spanning zorgt als het ware voor een overbelasting van het zenuwstelsel. Ons brein houdt het tempo waarmee we door de dag vliegen niet bij. Want elke situatie neemt zijn eigen indrukken met zich mee die allemaal op hun eigen manier verwerkt moeten worden.

 

Welke symptomen heb je als je overprikkeld bent?

 

Een overprikkeling kan zich uiten in diverse symptomen. Welke klachten je ervaart is afhankelijk van het type overprikkeling. Hierbij kun je denken aan een zintuiglijke, een emotionele of cognitieve overprikkeling. Je kunt symptomen ervaren zoals algehele gespannenheid, een verminderd concentratievermogen of onzekerheid. Er zijn ook symptomen met een meer fysieke aard. Voorbeelden daarvan zijn o.a. hartritmestoornissen, vermoeidheid en hoofdpijn.

 

Wat is het verschil tussen acuut of chronisch overprikkeld zijn?

 

Er is een duidelijk verschil tussen een acute en chronische overprikkeling. Acuut overprikkeld raken kan bijvoorbeeld komen omdat je tijdelijk in een drukke ruimte bent. Denk hierbij aan harde muziek op de achtergrond en pratende mensen links en rechts van je. Ook een drukke dag waarbij je veel hebt moeten nadenken of plannen kan zorgen voor een acute overprikkeling. Gelukkig kun je hier zelf direct wat aan doen. Meditatie en ontspanningsoefeningen helpen je de rust weer te vinden.

 

Je komt meer tot je innerlijke zelf waarbij je de aandacht vestigt op je ademhaling. Als je chronisch overprikkeld bent, dan wil dat zeggen dat je al voor een langere periode bent blootgesteld aan een teveel aan indrukken en prikkels. Ook langdurige stress is een voorloper van een chronische overprikkeling. Het is belangrijk om nu pas op de plaats te maken en de balans in je lichaam te herstellen.

 

Overprikkeling de baas door te werken aan bewustwording

 

Ben je overprikkeld en wil je hier graag wat aan doen? Dat kan aan de hand van de bovenstaande tips, of door gebruik te maken van een ervaren coach. Een coachingsprogramma is een hele effectieve manier om je meer bewust te worden van wie jij bent en waar je voor staat. Dit groeiproces leert je te luisteren naar jezelf en op welke manier je jouw mindset kunt veranderen. Zo kun je overprikkeling in de toekomst makkelijker het hoofd bieden, letterlijk én figuurlijk.

 

Overpikkeling en dan?


Overprikkeld zijn is niet leuk. Het belemmert je in wie je wilt zijn als persoon waardoor het ook invloed heeft op jouw kwaliteit van leven én dat van de mensen om je heen. Wil jij de balans weer hervinden en voluit kunnen genieten zonder emotionele belemmeringen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Om je op weg te helpen kan ik je een aantal (gratis) oefeningen toesturen. Stuur een mail naar: ikwilvoluitleven@gmail.com

Wil je persoonlijke begeleiding (online of in mijn praktijk)? Ik ondersteun je graag in jouw persoonlijke groeiproces. Neem ook dan vrijblijvend contact met mij op via de mail.

 

Heb je mijn vorige blog gemist...ga dan nog even naar:
https://ikwilvoluitleven.nl/blog/help-ben-ik-overprikkeld

Wil je nooit meer iets missen van Ik wil voluit leven?
Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief & never miss a single blog en nieuwsbrieven met extra oefeningen en ontvang ook nog gratis een e-book 'Hoe je meer haalt uit je wandeling'.  Je ziet de downloadknop voor het e-mailboekje ook hieronder.

Uiteraard kun je altijd uitschrijven voor de nieuwsbrief en inspiratiemails.

Carin Smeets
Carin Smeets
Als coach en ervaringsdeskundige leer ik je hoe jij je eigen grenzen kunt beschermen. Binnen een paar weken ga jij beter naar je innerlijke zelf luisteren en op een liefdevolle krachtige manier nee zeggen zonder schuldgevoel.

Terug naar blog

Ben jij nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen?