Hoogsensitief en overprikkeld. Hoe kun je jezelf beschermen?

Geplaatst op 23 mei 2020

Ben je een HSP? Dan heb je mogelijk vaak te maken met overprikkeling. HSP staat voor High Sensitive Person. Jouw brein heeft een andere filter dan “normaal”. Je vangt signalen en prikkels anders op. Zo heb je bijvoorbeeld een sterk intuïtief gevoel en leef je meer met anderen mee dan eigenlijk goed voor je zou zijn. Ook neem je details waar die voor anderen verborgen blijven. Overprikkeling ligt dus op de loer.

Hoogsensitief en overprikkeld?

Dat wil echter niet zeggen dat je altijd hoogsensitief bent als je overprikkeld bent geraakt. Ook als je geen HSP bent kan het soms teveel worden. Hooggevoelige mensen moeten zichzelf extra beschermen tegen een waterval aan prikkels. Ook het bewaken van eigen grenzen is daarbij van belang. Als je hoogsensitief bent, wil je er namelijk alles aan doen om het een ander naar de zin te maken. Ook als dat ten koste gaat van jezelf. Hoe je jezelf als HSP’er kunt beschermen tegen overprikkeling? We geven je graag een aantal praktische tips en oefeningen.

 

Met deze 3 anti-overprikkeling tips maak je van hoogsensitiviteit iets moois

 

  • als je hoogsensitief bent, dan is het belangrijk om te weten waar jouw triggers tot overprikkeling liggen. Dat kunnen harde geluiden zijn, een aanraking, geuren of iets wat er tegen je gezegd wordt. Bepaal voor jezelf welke factoren jou het meeste triggeren en voor een overprikkeling kunnen zorgen. Daarmee sluit je al heel veel vervelende situaties uit.

 

  • weet welke symptomen er bij jouw overprikkeling horen. Zodra je deze signalen leert herkennen, kun je sneller ingrijpen door even pas op de plaats te maken. Signalen en symptomen van overprikkeling bij HSP kunnen uiteenlopen van hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht, stemmingswisselingen en vermoeidheid. Ook een verminderde concentratie, lusteloosheid en “watten” in je hoofd zijn duidelijke signalen.

 

  • maak jouw hoogsensitiviteit bespreekbaar. Er is geen enkele reden om dit niet te delen met dierbaren of vrienden. Sterker nog, het maakt functioneren in een groep of gezelschap zelfs makkelijker. Daarnaast ontstaat er meer begrip voor jouw reacties. Bijvoorbeeld als je plotseling emotioneel wordt of je even terug wilt trekken. Dit begrip is zeker voor hooggevoelige mensen van belang, zeker omdat ze harmonie en balans hoog in het vaandel hebben staan.

 

Zelfbescherming bij hooggevoeligheid en overprikkeling

 

Gelukkig zijn er heel veel manieren waarmee je de opgebouwde spanningen in je lichaam af kunt laten vloeien. Bijvoorbeeld door te mediteren of door ademhalingsoefeningen te doen. Dit kan alleen, maar natuurlijk ook onder begeleiding van een coach. Daarnaast is het verstandig om te doen wat goed voelt voor jou. Laat stress en prikkels afvloeien door het maken van een rustgevende wandeling of het doen van een powernap. Ook het tijdelijk verminderen van cafeïne en voeding met veel suikers is een aanrader. Hanteer een gezond eetpatroon, neem je rust en omarm jouw hoogsensitiviteit.

Overpikkeling en meer ondersteuning nodig?


Overprikkeld zijn is niet leuk. Het belemmert je in wie je wilt zijn als persoon waardoor het ook invloed heeft op jouw kwaliteit van leven én dat van de mensen om je heen. Wil jij de balans weer hervinden en voluit kunnen genieten zonder emotionele belemmeringen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Om je op weg te helpen kan ik je een aantal (gratis) oefeningen toesturen. Stuur een mail naar: ikwilvoluitleven@gmail.com

Wil je persoonlijke begeleiding (online of in mijn praktijk)? Ik ondersteun je graag in jouw persoonlijke groeiproces. Neem ook dan vrijblijvend contact met mij op via de mail.

 

Heb je mijn vorige blog gemist...ga dan nog even naar:
https://ikwilvoluitleven.nl/blog/help-ben-ik-overprikkeld

Wil je nooit meer iets missen van Ik wil voluit leven?
Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief & never miss a single blog en nieuwsbrieven met extra oefeningen en ontvang ook nog gratis een e-book 'Hoe je meer haalt uit je wandeling'.  Je ziet de downloadknop voor het e-mailboekje ook hieronder.

Uiteraard kun je altijd uitschrijven voor de nieuwsbrief en inspiratiemails.





Carin Smeets
Carin Smeets
Als coach en ervaringsdeskundige leer ik je hoe jij je eigen grenzen kunt beschermen. Binnen een paar weken ga jij beter naar je innerlijke zelf luisteren en op een liefdevolle krachtige manier nee zeggen zonder schuldgevoel.

Terug naar blog

Ben jij nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen?