Immuunsysteem verhogen

Geplaatst op 15 maart 2020

Tips om je immuunsysteem te verhogen of sterk te houden:


Onderneem stress verlagende activiteiten als meditatie, in de natuur wandelen, muziek beluisteren, een warm bad nemen, etherische oliën verdampen, bijv. lavendel en tea tree, maar ook eucalyptus en dennenolie om virussen en bacteriën de nek om te draaien. Laat je mobiele telefoon tussen door op stil. Elke piepje werkt hoogstwaarschijnlijk stress en/of onrustverhogend.  



Koud afdouchen (helpt cortisol te regulieren)

 

Een gezonde geest ondersteunt je gezondheid. Tesamen met een goede hygiëne zul je minder vatbaar zijn voor het Caronavirus. In je elleboog kuchen zou je eigenlijk altijd moeten doen en niet alleen nu in de strijd tegen het Caronavirus. Ook je handen wassen nadat je ergens bent geweest, of voor dat je gaat koken en eten is een basis hygiëne die vaak vergeten wordt. Maak elke dag ook je mobiele telefoon en laptop/pc schoon.


Via je voeding je immuunsysteem verhogen:

Vers en zo weinig mogelijk in de fabriek gemaakte voeding is altijd je beste (gezonde) basis.

Een aantal voorbeelden.

Amandelen

Een handjevol amandelen geeft je immuunsysteem al een 'boost' en bevat bijna 50 procent van de vitamine E die je dagelijks nodig hebt. In amandelen zitten riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) die bovendien helpt tegen stress.


Bataat
Bataat, oftewel zoete aardappelen, bevatten net als wortels het antioxidant bètacaroteen. Ook voor deze antioxidant geldt dat als cellen dreigen beschadigd te worden, dit verhinderd wordt. Bataat bevat ook veel vitamine A. Een vitamine die het ouderdomsproces vertraagt.

Broccoli
Broccoli bevat veel voedingsstoffen die je weerstand verbeteren. In deze groente zit vitamine A, vitamine C en glutathion (een van de belangrijkste antioxidanten).

Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. Riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) in champignons zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem.

Knoflook

Knoflook bevat verschillende antioxidanten die indringers, zoals de Helicobacter pylori bacterie, in je immuunsysteem weren. Kooktip: pel en hak de knoflook en wacht 15 tot 20 minuten met bakken. Dit om de enzymen die het immuunsysteem versterken te activeren.


Vitaminen/supplementen

 

Extra vitaminen nemen om je immuunsysteem te boosten:

Vitamine C Ascorbatencomplex
Tussen de 2 en 4 gram per dag. Krijg je diarree dan heb je zeker voldoende binnen gekregen. De diarree kun je zien als een detox. Je kunt dan wel iets minder Vitamine C gaan gebruiken.

Warm drankje met verse sinaasappel, citroen en kwiki kan ook als je liever geen Vitamine C suplement gebruikt.

 


Vitamine D3
75 mcgram tot wel 150 mcgram per dag

Zink


Er zijn uiteraard nog meer mogelijkheden, maar deze zijn veilig in te zetten. Anders is het aan te raden een Orthomoleculair therapeut te raadplegen.

Ik wens je een goede gezondheid en zo weinig mogelijk stress toe.

Wil nooit meer iets missen van Ik wil voluit leven?
Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief & never miss a single blog en nieuwsbrieven met extra oefeningen en ontvang ook nog gratis een e-book 'Hoe je meer haalt uit je wandeling'.  Je ziet de downloadknop voor het e-mailboekje ook hieronder.

Uiteraard kun je altijd uitschrijven voor de nieuwsbrief en inspiratiemails.

 


En wil je doorpakken met je persoonlijke groei en ben jij bewust dat je daar stappen voor moet zetten? Zonder verandering kan er geen verandering komen. Begin dan NU met de gratis eerste module met 3 stappen die je klaarstomen voor verandering. Je zult verstelt zijn hoe effectief deze relatief eenvoudige stappen je gaan helpen. Je zult je binnen 3 weken veel energieker en vrijere voelen. Je neemt door deze stappen ook je eigen regie weer in handen!


Registreren kan makkelijk en gratis via www.ikwilvoluitleven.nl/registeren

In mijn coachingsprogramma Ik wil voluit leven ga je een betere balans ervaren in voelen en in actie komen. Elke les heeft een toelichting, video (meditatie, oefening) en oefeningen. De eerste module is gratis en bevat 3 lessen die je in beweging gaan zetten en je op weg helpen je eigen grenzen te voelen, ervaren, accepteren en in actie te komen. Je gaat uit je hoofd komen!

Carin Smeets
Carin Smeets
Als coach en ervaringsdeskundige leer ik je hoe jij je eigen grenzen kunt beschermen. Binnen een paar weken ga jij beter naar je innerlijke zelf luisteren en op een liefdevolle krachtige manier nee zeggen zonder schuldgevoel.

Terug naar blog

Ben jij nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen?